ԱՄՆ-ի նախագահ Դոնալդ Թրամփը երկուշաբթի հայտարարել է, որ երկկողմ առևտրային հեռանկարների հարցում Եվրամիությունը շատ առումներով ավելի վատն է, քան՝ Չինաստանը։ «Նրանք զգալիորեն զիջում են։ Կտեսնեք։ Բոլոր հաղթաթղթերը մեր ձեռքում են»,- հավելել է նա։ ԱՄՆ ներմուծվող եվրոպական ապրանքների նկատմամբ Թրամփի սահմանած մաքսատուրքերը վերացնելու վերաբերյալ Վաշինգտոնի հետ մի քանի փուլով բանակցություններից անկախ՝ Եվրամիությունը դեռևս էական առաջընթացի չի հասել։               
 

«Հոգևոր երաժշտությունը պիտի նաև հայկականության գենը, կոդը պահելու խնդիրը լուծի»

«Հոգևոր երաժշտությունը պիտի նաև հայկականության գենը, կոդը պահելու խնդիրը լուծի»
16.12.2016 | 00:17

«Իրատեսի» հյուրն է Հայաստանի Հանրապետության մշակույթի վաստակավոր գործիչ, Անդրկովկասյան մրցույթի, Համամիութենական փառատոնի դափնեկիր, Հայաստանի առաջատար դաշնակահար-մենակատար, «Տաղարան» հնագույն երաժշտության համույթի գեղարվեստական ղեկավար և դիրիժոր ՍԵԴՐԱԿ ԵՐԿԱՆՅԱՆԸ։
Մի հեռուստազրույցի ժամանակ լսել էի, որ նա մշտապես իր մոտ է պահում տատիկից ժառանգած «Նարեկը»:
-Հիմա այն Ձեզ մո՞տ է,- հարցրի:
Ի պատասխան՝ նա պայուսակից հանեց ու ձեռքս տվեց 19-րդ դարում Երուսաղեմում տպագրված Մատյանը, և այն դարձավ մեր այս հարցազրույցի «լուռ» վկան:

«ՀԱՅՐՍ ՈՒ ՄԱՅՐՍ ԻՆՉՊԻՍԻՆ ՈՐ ԻՆՁ ԼՈՒՅՍ ԱՇԽԱՐՀ ԵՆ ԲԵՐԵԼ, ԱՅԴ ԿԵՐՊ ԷԼ ԱՊՐՈՒՄ ԵՄ»


-Մաեստրո, երաժշտության տեսաբանները, վերլուծաբանները Ձեզ համարում են ռոմանտիկ ուղղվածության երաժիշտ: Ռոմանտիկայի հսկայական չափաբաժիններ են կուտակված նաև Ձեր գրական և գեղանկարչական ստեղծագործություններում: Այնինչ շատ հատու և սթափ հայացք ունեք հասարակական-քաղաքական անցուդարձերի նկատմամբ: Այս հակադրությունների միասնությունն ինչպե՞ս եք տեղավորում Ձեր մեջ:
-Ո՛չ ռոմանտիկայի, ո՛չ էլ սթափության ծնողն եմ: Հայրս ու մայրս ինչպիսին որ ինձ լույս աշխարհ են բերել, այդ կերպ էլ ապրում եմ՝ փորձելով չհակադրվել ծնողական այդ արարչագործությանը: Չգիտեմ, թե ինչպես են ինձ բնորոշում այսպես ասած տեսաբանները: Ասում եմ՝ այսպես ասած, որովհետև իրականում մենք տեսաբան չունենք: Խոսքս վերաբերում է երաժշտության ոլորտին, գոնե այն ուղղություններին, որոնց ես անդրադառնում եմ քիչ թե շատ, որոնց մեջ գտնվում եմ: Ինչ վերաբերում է մեր իրականության, տարբեր իրողությունների սթափ գնահատականներին, էլի փորձում եմ ինձ տրված տրամաբանության շրջանակներում հնարավորինս շիտակ ու անկեղծ լինել: Մանավանդ եթե ասելիք ունեմ, փորձում եմ հնարավորինս աներկբա հաղորդել այն, տեղ հասցնել այն մտորումները, որոնք կան իմ ներսում և որոնք բնորոշում են տվյալ երևույթը:


«ՔԱՆԻ ՈՐ ԿԱ ՄԱՍՆԱԳԻՏՈՒԹՅՈՒՆ, ԱՊԱ ԱՅԴ ՄՈՒՍԱՅԻ ՀԵՏ ՄՇՏԱՊԵՍ ԵՍ ԱՌՆՉՎՈՒՄ»


-Երգչախմբավարի և գործիքային երաժշտական համույթի ղեկավարի ստեղծագործական կոնցեպցիաները շա՞տ են տարբեր:
-Էական տարբերություն չկա: Տարբերությունը զուտ մասնագիտական-ոլորտային խնդիրների հետ է կապված: Ասենք, եթե գործիքային երաժշտության մասին է խոսքը, պետք է հաշվի առնել նվագարանների թեքնիկ առանձնահատկությունները: Երգչի դեպքում էլ պետք է հաշվի առնել, որ գործ ունես մարդու, շնչող, ապրող օրգանիզմի ու նրա առանձնահատկությունների հետ: Երգը համարում եմ ամենակատարյալ ձևը երաժշտարվեստում, որովհետև այստեղ ամենաուղղակի կապի մեջ ես Աստծո մատի հետ ¥ասում են, չէ՞, «Աստծո մատը խառն է»¤: Մարդուն շնորհ է տրված, ձայն ունի, և դա միջնորդավորված չէ այլ բաղադրիչներով: Այս իմաստով այստեղ խնդիրները մի փոքր տարբերվում են: Հիվանդ, անգամ մի փոքր վատառողջ երգչից չես կարող պահանջել նույնքան, որքան, ասենք, նույն խնդիրներն ունեցող ջութակահարից: Ջութակահարն այդ պարագայում կարող է աշխատել, երգիչը՝ ոչ: Եթե հիվանդ երգչին աշխատեցնում ես, դառնում ես պատասխանատու նրա ձայնի հետագա հնարավոր վատթարացման համար: Կարող է բանը հասնել նրան, որ դու հետագա օրերին, անգամ ամիսներին զրկվես այդ ձայնի հետ աշխատելու հնարավորությունից: Այս խնդիրները չունես գործիքային երաժշտական խմբի հետ աշխատելիս:
-Դուք ինքներդ Ձեր տեսակով, ոչ՝ մասնագիտությամբ (այստեղ ամեն ինչ հստակ է), ո՞ր մուսայի ծառան եք զգում առավելապես՝ երաժշտությա՞ն, գրականությա՞ն, թե՞ կերպարվեստի:
-Քանի որ կա մասնագիտություն, ապա այդ մուսայի հետ մշտապես ես առնչվում: Այդ մուսայի հանդեպ սիրո, պարտավորվածության, նրան առնչվող մտքերի, գաղափարների շարունակական կրողն ու գործադրողն ես դառնում:
-Եվ դա ինչ-որ տեղ դառնում է աշխատա՞նք:
-Եթե դա ստեղծագործական աշխատանք է, ուրեմն հրաշալի է: Իսկ Ձեր նշած մյուս ոլորտներին անդրադառնալով՝ ասեմ, որ երբ ես բանաստեղծում կամ նկարում եմ, այդ պահին որևէ տարբերություն չեմ զգում իմ ներսում, իմ ներաշխարհում: Իմ մեջ Սեդրակ Երկանյանի տարբեր հիպոսթազներ չեն հառնում: Ես նույնքան ասելիքով, նույնքան նվիրումով և նույնքան հետևողականորեն եմ ստեղծագործում գրականության և գեղանկարչության մեջ, որքան որ երաժշտարվեստում: Շատ կցանկանայի այդ ոլորտներում էլ ունենալ բավարար մասնագիտական պաշար, բայց չունեմ: Եվ այս դեպքում իմ ներշնչանքները գալիս են մուսայի քմահաճությամբ: Կարող են գալ մեկ կամ մի քանի տարի, հետո անհետանալ: Երբևէ չեմ փորձում զոռով ինչ-որ բառեր գրել, պատկերներ նկարել: Գրում եմ, եթե բառը, բանը գալիս են: Եթե պատկերը կա, փորձում եմ միջիցս դուրս հանել: Եթե չկա, ինչո՞ւ թուղթ ու ներկ փչացնես:

«ԽԱԶԵՐԸ ՊԻՏԻ ՈՒՍՈՒՑԱՆՎԵԻՆ ԵԹԵ ՈՉ ԵՐԱԺՇՏԱԿԱՆ ԴՊՐՈՑՆԵՐՈՒՄ, ԱՊԱ ԳՈՆԵ ԿՈՆՍԵՐՎԱՏՈՐԻԱՅՈՒՄ»


-Մի առիթով ասել եք. «Մեր հոգևոր երաժշտությունն արժանանում է Ջուղայի գերեզմանոցի ճակատագրին»: Սա անկասելի՞ իրողություն է, թե՞ կարելի է կասեցնել: Եվ եթե՝ այո, ինչպե՞ս:
-Ես այդ միտքը երևի թե շատ տարիներ առաջ եմ արտահայտել և որոշակի համատեքստում:
-Այո՛, ասել եք 2009 թվականին, երբ խոսել եք այն մասին, որ աղավաղվում է հայկական երաժշտությունը, ստանում թուրքական, ադրբեջանական հատկանիշներ:
-Այո՛: Ես չեմ ուզում ինքս ինձ հերքել: Բայց այս տարիներին առաջացել են մեծ և փոքր ինչ-որ խմբեր, որոնք այս կամ այն չափով փորձում են քարոզել տաճարական մեր երաժշտությունը:
-Այսինքն՝ կասեցնելու գործընթացը, կարելի է ասել, ինչ-որ կերպ սկսվե՞լ է:
-Գիտե՞ք, այս դեպքում ինչը պիտի կարևորենք: Այն, թե մեր տաճարական երաժշտությունը որպես ինչ է օգտագործվում: Որպես զուտ ստեղծագործական, որպես զուտ դրամ շահելու, որպես զուտ ճանաչված լինելու միջո՞ց, թե՞ հոգևոր երաժշտությունը դառնում է շատ ավելի խոր ուսումնասիրությունների առարկա, միջոց, որն ի հայտ է բերում այն վաղնջական, այն նախասկիզբ վիճակը, որում մեր հոգևոր հայրերը՝ սկսած պարզագույն սարկավագներից մինչև վեհափառներ, իրենց ողջ կյանքն են ներդրել, իրենց իմացությունն են ներդրել և փորձել են այդ հոգևորն անաղարտ պահել: Անհրաժեշտ է, որ հոգևոր երաժշտությունը ոչ միայն հոգևոր-ծիսական արարողակարգերում օգտագործվող մի բան լինի, այլև հայկականության գենը, կոդը պահելու խնդիրը լուծի: Գաղտնիք չէ, որ ձայնը, բառը հազարամյակների խտացումներ ունեն իրենց մեջ: Այս ամենը գիտակցելու առումով կասեցումը դեռ սկսված չէ: Ոմանք հիմա խոսում են խազերը հայտնաբերելու մասին, ինչպես Արթուր Շահնազարյանը: Խոսում են, գրքեր են հրատարակում, ամերիկաներ են գնում-գալիս, հովանավորներ են ճարում միամիտ, նախագծեր են սկսում: Բայց մեկ ուրիշ երաժշտագետի ես անդրադառնում, որը ամենևին այն համոզումը չունի, թե արդեն գտնված է խազերի բանալին: Եթե խազերի բանալին գտնված լիներ, և եթե հետևողականորեն բացահայտված լիներ դրանց գաղտնիքը, ապա նույնպիսի հետևողականությամբ պետք էր մտածել դրանք կիրառելի դարձնելու մասին: Խազերը պիտի ուսուցանվեին եթե ոչ երաժշտական դպրոցներում, ապա գոնե կոնսերվատորիայում: Հո դա չպիտի՞ մնար լոկ հայտարարության մակարդակի վրա և դառնար հերթական գիրքը տպագրելու շանս:

«ՈՆՑ ՈՐ ԼՅՈՒԴՈՎԻԿՈՍԸ ԿՊԱՐԵՐ, ՄԵՐ ԱՐՔԱՆ ԷԼ ԼՅՈՒԴՈՎԻԿՈՍԻՑ ՀԱԶԱՐԱՎՈՐ
ՏԱՐԻՆԵՐ ԱՌԱՋ ԽԱՂԱՑԵԼ Է ԹԱՏՐՈՆՈՒՄ»


-Մանրանկարչական մի նմուշ էիք հրապարակել Ձեր դիմապատին՝ հետևյալ մակագրությամբ. «Հետաքրքիր է, թե որ թագավորը կամ իշխանն է սազ նվագել, որ մանրանկարիչը թագով է պատկերել երաժշտին»: Դուք կարծում եք, որ մեր վաղնջական շրջանի քաղաքակրթական, ազնվատոհմիկ շերտի պատմությունը մեզ համար ունի չբացահայտված, չվերծանված շերտե՞ր, որ մենք չգիտե՞նք, թե անցյալում բարձր մշակույթի և ինտելեկտի կրող հայն ինչ տեսակ է եղել:
-Այո՛, ֆեյսբուքյան այդ դիտարկումը Ձեր այս հարցադրմանն է առնչվում: Ճիշտ է, մեր եկեղեցական մատյաններում աշխարհիկը չի քարոզվել: Մատյաններում ներկայացված երաժիշտները այս կամ այն կերպ առնչվում են մեր հոգևոր անդաստանի հետ: Այո՛, չի բացառվում, որ հավատավոր թագավորը կամ իշխանը փորձեին այդ նույն քաղաքակրթական օրենքները տեղափոխել նաև աշխարհիկ կյանք: Ինչո՞ւ չէ, նաև ինքը տիրապետեր: Կամ իր արքունիքում, իր ապարանքներում ունենար նման երաժիշտների խումբ, խմբեր: Ես կարծում եմ, ո՛չ՝ վստահ եմ, որ մեր այդ հին ժամանակների մասին մենք շատ բան չգիտենք: Տեսեք, մեր արքա Արտավազդի թատերական խաղը իր գործունեության մասին շա՜տ բան է ասում: Այն, որ նա խաղացել է թատրոնում, զուտ տեղեկություն չէ, որ հասել է մեզ: Դա այն ժամանակների չափանիշների մասին է խոսում: Ոնց որ Լյուդովիկոսը կպարեր, մեր արքան էլ Լյուդովիկոսից հազարավոր տարիներ առաջ խաղացել է թատրոնում: Այսինքն՝ մենք այդ քաղաքակրթությանը հասել ենք շատ ավելի շուտ, շատ ավելի գիտակցված ձևով: Եվ ոչ միայն տարբերել ենք հելլենականը, այլև դրա կողքին, բնականաբար, ունեցել ենք մերը: Այլ հարց է, որ այդ դարերի որևէ հայ թատերագրի մասին մեզ տեղեկություն չի հասել: Իսկ չի հասել, որովհետև քրիստոնեությունը եկավ ու վառեց այդ ամենը: Ով գիտի, թե որքան թատրոններ տապալվեցին, փուլ եկան, որքան թատերգություններ, մատյաններ ոչնչացվեցին, որոնք կային մինչ քրիստոնեական արժեքների երևան գալը: Սրանք, ճիշտ է, ենթադրություններ են, բայց ոչ ոք չի կարող պնդել, թե այդպիսի բան չի եղել: Երբ եկավ քրիստոնեական շրջանը, և եկեղեցին դար առ դար ավելի գլուխ բարձրացրեց, քան աշխարհիկ իշխանությունը, բնականաբար, այդ թագավորակենցաղ, քաղաքակրթական շերտերը մնացին ստվերում: ՈՒ հազիվ թե մեր պատմությունը կարող է օրինակ բերել, թե այսինչ թագավորը կամ այսինչ իշխանը թառ է նվագել, քանոն է նվագել, երգել է կամ ասմունքել է: Այդ ամենը արդեն կապվել է մեր հոգևոր հայրերի հետ: Այսինքն՝ մենք քիչ-քիչ սկսել ենք կորցնել: ՈՒ մեր արվեստը, գիտությունը, գրականությունը դարձել են զուտ տաճարական սեփականություն:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3492

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ